Hoe praat je thuis met je kinderen over corona?

Blog Sara

In dit blog neemt Sara, pedagogisch coach bij SKDH, je mee hoe je thuis met (jonge) kinderen over corona kan praten. Sara is zelf moeder van 2 kinderen in de basisschoolleeftijd. Ook zij heeft hier dagelijks mee te maken. Want zeggen dat er niks aan de hand is, kan niet. Kinderen voelen heel goed aan als er iets aan de hand is, wees vooral open.

Sara: “Zondagavond 15 maart was dé persconferentie, waarin we allemaal te horen kregen, de scholen moeten dicht en alle horecagelegenheden. Naast de scholen en horeca, moet ook SKDH dicht (Er is alleen nog noodopvang voor kinderen van ouders met cruciale beroepen). De muziekschool, dansschool en zwembaden werden ook gesloten. Voor kinderen heel duidelijk dat er iets aan de hand is. Hoe bespreek je dat met kinderen? Hieronder geef ik een aantal tips hoe ik zelf met mijn kinderen communiceer over corona:”

Maak het visueel

Het kan helpen als je het visueel maakt. Vooral voor kinderen onder de 4 jaar is beeld belangrijker dan taal. Pas na het 4de jaar, als kinderen naar de basisschool gaan, wordt taal steeds herkenbaarder. Door het visueel te maken, begrijpen kinderen het beter. Teken (of bouw met legopoppetjes) samen met je kinderen als je erover praat. Teken of vertel wat feitjes erover. Hoe de naam van corona (Covid-19) is ontstaan. Corona betekent in het Latijn kroon. En als je het onder een microscoop bekijkt lijkt het een beetje op een kroon.

Laat je kind zelf de controle houden

De maatregelen voor de kinderen worden door de overheid gemaakt. Wij als volwassenen kunnen het begrijpen. Maar dit is voor kinderen veel lastiger. Laat zien, bijvoorbeeld door een tekening, waar het kind zelf invloed op heeft. Wat kunnen zij in deze corona-situatie doen? Hierdoor voelen kinderen zich onderdeel van het hele proces en de situatie, waardoor ze zich zekerder kunnen voelen in deze toch wel onzekere periode. Waar heb je controle over in deze situatie?

Van Knaplab is er een werkboekje ontwikkeld. Hierin geven ze uitleg aan kinderen in de basisschoolleeftijd over corona. Zelf heb ik daar ook dingen uitgehaald. Zoals waar ik wel en geen invloed op hebt. Hierdoor kon ik mijn kinderen en mijzelf geruststellen.

Dit heb ik besproken met onze kinderen:

  • Houd 1,5 meter afstand;
  • Laat ons naar de winkel gaan en blijf zelf lekker thuis;
  • Denk aan leuke dingen;
  • Buitenspelen kan gewoon, maar houd wel afstand;
  • Ga pas als alles weer voorbij is bij vriendjes en vriendinnetjes naar binnen;
  • Maak iets leuks voor een ander vriendje of vriendinnetje dat je nu niet kan zien, stuur bijvoorbeeld een kaartje;
  • Denk aan positieve dingen en schrijf ze op (of teken ze).

Waar heb je geen invloed op;

  • Wie er ziek worden;
  • Hoe lang het nog gaat duren;
  • Hoe andere mensen omgaan met afstand houden;
  • Wanneer je weer naar school mag;
  • Wanneer je weer visite kan krijgen;
  • Wanneer je opa en oma kan zien.

 

Boekentip

Knaplab heeft een werkboekje uitgegeven waarin concreet, helder en met voorbeelden en opdrachten uitleg wordt gegeven aan kinderen over corona. http://hetknaplab.be/corona

12 tips hoe je praat met kinderen over het onderwerp coronavirus

  1. Wees eerlijk op een kindvriendelijk manier, pas je niveau van praten aan. Kinderen zullen niet zeggen als ze een woord niet begrijpen. Pas als je er om vraagt wat een woord betekent geven ze aan dat ze het niet begrijpen.
  2. Stel open vragen en luister.
  3. Hou het kort en dwaal niet af. Als volwassenen praat je veel. Dat doe ik ook, ik hou van praten. Maar zoveel woorden kunnen onze kinderen niet aan. Ze dwalen dan zelf ook af en horen helemaal niet meer wat je zegt.
  4. Praat met ze over de concrete dingen die je doet zoals afstand houden, in je elleboog niezen, geen handen geven.
  5. Stel je kinderen gerust.
  6. Pas op voor de wet van dubbele bescherming, door allebei te zwijgen over het onderwerp praat je er niet over. Maar dat betekent niet dat kinderen zich er niet in hun hoofd druk om maken. Je kan ze dan niet geruststellen.
  7. Blijf erover praten met elkaar. Ik merk ook dat de situatie begint te wennen, maar er gebeurt nog steeds veel.
  8. Praat ook over de positieve dingen.
  9. Let op non-verbaal gedrag van je kinderen. Ik merkte dat onze dochter het heel erg vond dat ze haar verjaardag niet kon vieren. Ze zei dit niet, maar ik zag het aan haar hele houding en gedrag. Doordat ik er gericht naar vroeg kwamen de tranen en het verdriet. Daar mag ook ruimte voor gegeven worden.
  10. Let op meeluisteren
  11. Hou virtueel contact met de opa’s en oma’s en andere vriendjes en vriendinnetjes
  12. Sluit je gesprek positief af

Bron: https://www.nji.nl/nl/coronavirus/Ouders/Praten-met-kinderen-over-het-coronavirus

Ik hoop dat ik jullie wat ideeën en suggesties heb kunnen geven over het praten met kinderen. Hebben jullie zelf ook tips wat bij jullie goed werkt thuis?

Handtekening Sara