Dag van de dans – 29 april

Blog Pedagogiek, Blog SKDH

Dans kan gezien worden als een vorm van non-verbale communicatie tussen mensen. Maar dansen wordt ook door dieren gedaan (paringsdansen).

Zie hieronder het voorbeeld van de dansende groene spechten. Je ziet heel goed dat ze zich aan elkaar spiegelen.

Zelfs spinnen dansen met elkaar. Kijk maar naar dit filmpje.

Bewegen als bladeren aan een boom

Er zijn ook sporten waarin je dansen terug ziet. Denk aan kunstschaatsen, synchroon zwemmen, rolstoeldansen en ritmische gymnastiek. Ook vechtsporten worden soms gezien als vormen van dans. Beweging in niet-levende objecten kan figuurlijk gezien worden als ‘dansen’, bijvoorbeeld het bewegen van de bladeren aan een boom of het dansen van gras op de wind. Daarnaast wordt dans ook gebruikt bij verschillende podiumkunsten zoals musicals. Dansen is ook non-verbaal vanwege de emotie die duidelijk wordt uitgedrukt door de danser(s). Dans kan zeker ook gezien worden als een vorm van kunst.

Van dansen leer je ook

‘Leuk, dansen’… dat is wat je vaak hoort als er gedanst gaat worden met de kinderen. Dansen is alleen zoveel meer dan ‘leuk’!

Dansen is leren. De combinatie van beweging en muziek helpt onder andere bij de sociale ontwikkeling. Het stimuleert creativiteit en zeker ook zelfvertrouwen. Denk ook aan de taalontwikkeling van kinderen. Het horen van kinderliedjes of het benoemen van lichaamsdelen helpt allemaal mee aan de ontwikkeling van taal.

Kinderen beelden hoge bomen uit met dansAndere muziek

Als we gaan dansen met de kinderen gebruiken we vaak liedjes die ze thuis ook horen. Zoals K3, company en bekende kinderliedjes. Maar hoe leuk is het om kinderen ook andere muziek aan te bieden!? Denk aan Afrikaanse, Jazz of klassieke muziek of instrumentale muziek en probeer hier met de kinderen allemaal verschillend op te bewegen. Groot bewegen als de muziek vol klinkt. Of juist klein bewegen als de muziek zachtjes is.

Een kinderboek al dansend uitbeelden

Ook kun je heel goed vanuit een kinderboek gaan bewegen. Lees stukjes voor en ga al dansend op pad met het verhaal uit het boek. Belangrijk is om een veilige omgeving te creëren als je gaat dansen met de kinderen. Vertel duidelijk wat je gaat doen en hou ook de veilige structuur en regels tijdens het dansen goed in de gaten. Daarbinnen kun je met kinderen heel creatief dansen en ze zelf laten ontdekken. Je eigen voorbereiding is van groot belang, weet wat je wil gaan doen en als iets niet uitpakt zoals je hebt bedacht, durf daar vanaf te wijken. Zorg voor een plan B.

dansen maakt het kind bewust van lichaam en omgeving

Kinderen worden door te dansen bewuster van hun lichaam en omgeving. Ze leren met andere kinderen rekening te houden in de vorm van samenwerken of juist elkaar de ruimte te geven. Zorg dat het dansen aansluit bij de belevingswereld van de kinderen en gebruik hierbij ook materialen.

Dan wordt een dansles leuk en hebben de kinderen een positieve ervaring met bewegen. Een positieve ervaring dat is waar het mee begint. Ook een kind dat misschien nog niet gelijk meedanst maar wel zit te genieten door te kijken naar andere kinderen is ook al aan het ontwikkelen. Zet je eigen schaamte opzij tijdens een dansles en ga gewoon lekker mee bewegen met de kinderen, want goed voorbeeld doet dansen.