De Nationale Voorleesdagen 2021

Blog Pedagogiek

Thuis voorlezen

Het is zover. Vandaag gaan de Nationale Voorleesdagen van start. Dit jaar helaas niet op de locatie met het traditiegetrouwe voorleesontbijt, maar vanuit huis.

De doelstelling van de Nationale Voorleesdagen is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. Voorlezen heeft namelijk vele positieve effecten op het ontwikkelen van ontluikende geletterdheid. Dit zijn vaardigheden die een kind voorbereiden op het gebruiken van taal. Voorlezen vergroot de woordschat, help bij spelling en tekstbegrip, geeft kinderen de mogelijkheid om beter (be)grip te krijgen van de wereld om hen heen en is een fijn samenzijn moment.

Als ouder heeft u een belangrijke rol in het ontwikkelen van deze ontluikende vaardigheden. Wanneer u samen met uw kind een boek leest is het niet alleen van invloed hoe vaak u dit doet, maar maakt juist de manier hoe u dit doet een groot verschil. Wij geven u graag een aantal tips!

Voorleestips

  • Maak van voorlezen een dagelijks terugkerend ritueel. Bijvoorbeeld voor het slapengaan, om de dag met elkaar af te sluiten. Kies voor een rustige plek en een rustig moment op de dag waar u en uw kind niet worden afgeleid.
  • Lees en bekijk hetzelfde boek een paar keer. Het opnieuw lezen van hetzelfde boek geeft uw kind houvast en een gevoel van veiligheid. Het geeft uw kind de kans om dieper na te denken over het verhaal en om nieuwe woorden te onthouden en te gebruiken. U zult ervaren dat uw kind iedere keer als u het boek voorleest, iets meer begrijpt of herkent uit het boek.
  • Zet bewust pauzes in tijdens het voorlezen van de bladzijden. Maak oogcontact met uw kind en praat met elkaar over het verhaal en de illustraties.
  • Geef tijdens het voorlezen uw kind de ruimte om te reageren op het geen wat uw kind hoort en ziet. Ga in op de reacties van uw kind. Alle opmerkingen die uw kind maakt over het verhaal zijn oké. Het gaat erom dat jullie in gesprek zijn.
  • Stel stimulerende denkvragen. Dit zijn vragen die uw kind aanzetten tot na te denken. Bijvoorbeeld: Wat denk je van..?, Waarom..?, Wat zal er hierna gebeuren..?. Wanneer u een vraag stelt geef u kind dan de ruimte om na te denken en te reageren. Ook hierbij geldt, alle antwoorden die uw kind geeft zijn oké. Het gaat erom dat jullie in gesprek zijn.
  • Uw kind zal zich het best ontwikkelen wanneer het plezier beleefd en actief betrokken is bij het voorlezen. Dit merkt u bijvoorbeeld doordat uw kind wijst naar de bladzijden en reageert op het verhaal. Merkt u dat uw kind geen plezier beleefd en niet actief betrokken is? Denk dan na of er misschien nieuwe dingen zijn die u kunt proberen. Zoek bijvoorbeeld met elkaar naar een ander boek of kies voor een ander moment op de dag.
  • Vaak beginnen we in de dreumesleeftijd met voorlezen maar ook baby’s vinden het fijn om te worden voorgelezen. Ze horen al het verschil in uw stem tussen een vraag en een gewone zin. Ze voelen zich geborgen en veilig door de exclusieve aandacht. Bij de jongste kinderen gaat het voornamelijk om het zelf vasthouden van het boek en dit sensomotorisch ontdekken: bekijken, voelen, bladzijdes omslaan et cetera. Houten, kunststof en stoffen boeken zijn hier geschikt voor.

Veel voorlees plezier!

Met vriendelijke groet,
Team pedagogiek SKDH

 

 

Coco kan het
Het boek Coco kan het staat dit jaar centraal. Een prachtig verhaal dat gaat over moed verzamelen en meer kunnen dan je denkt.

Het is tijd voor de kleine Coco om haar vleugeltjes uit te slaan. Alle andere babyvogeltjes zijn al uitgevlogen. Maar voor Coco is dat zo makkelijk nog niet. Wat nou als ze heel hard valt? Maar als ze de sprong waagt, zou ze ook nieuwe vriendjes kunnen maken. Gelukkig heeft Coco een wijze moeder die haar precies het zetje geeft dat ze nodig heeft.

Voor meer tips over boeken, activiteiten en voorlezen verwijzen wij u graag door naar de website De Nationale Voorleesdagen | Voorlezen maakt je leuker van de Nationale Voorleesdagen.

Ondertekening Team Pedagogiek